Capelan la psihiatrie

Share:

,,Bună! Numele meu este S. și am fost pilot de testări pentru NASA’’.  După câteva zeci de secunde, prezentarea s-a repetat, fără nici cea mai mică modificare în ton și cuvinte. După alte câteva secunde, vocea s-a auzit din nou: ,,Bună! Numele meu este S. și am fost pilot de testări pentru NASA’’. S. era un pacient ce-și pierduse memoria în urma unui accident. Era blajin și fericit că se putea prezenta celor din jur. Nu la fel stăteau lucrurile pentru un pacient ale cărui manifestări erau atât de violente, încât adesea trebuia imobilizat și sedat. Mulți pacienți erau cu internări frecvente în secția de psihiatrie unde fusesem repartizat pentru a oferi asistență spirituală. În cele mai multe spitale din SUA, pe lângă diferitele discipline medicale și sociale, funcționează și un departament responsabil cu asistența religioasă; în anii recenți – spirituală. Fără a intra în prea multe detalii, trebuie totuși spus că aceste servicii intră în categoriile disciplinelor profesionale care necesită certificare la nivel național. De altfel, bazele acestei profesii, capelan în mediul medical (Health Care), au fost puse de Anton Boisen (1876-1965)[1]. Suferind el însuși de schizofrenie, și-a dedicat întreaga viață explorării modalităților în care teologia și psihologia pot oferi soluții problemelor specifice condiției umane, adesea reflectate în suferință, așa cum mântuirea este reflectată și în ameliorarea suferinței.

În cele mai multe spitale din SUA, pe lângă diferitele discipline medicale și sociale, funcționează și un departament responsabil cu asistența religioasă; în anii recenți – spirituală.

Complexitatea afecțiunilor întâlnite în această secție m-a luat prin surprindere și mi-am dat rapid seama că pregătirea mea profesională anterioară avea nevoie de un supliment consistent. Directorul secției era medic psihiatru, profesor la o reputată facultate de medicină și mi-a oferit un sprijin substanțial în demersul meu de a mă pregăti pentru o asistență spirituală competentă. Adesea mă invita la discuțiile pe care le avea cu studenții săi și astfel am început să ,,prind’’ anumite nuanțe ale diferitelor afecțiuni, pentru ca apoi să-mi adaptez intervențiile. Uneori, situațiile nu permiteau mai mult decât prezența calmă, compătimitoare, rugăciunea în tăcere și observarea angajată, analatică, a reacțiilor pacientului, cu speranța că alte interacțiuni vor permite mai mult. Trebuie să mărturisesc aici că mi-a luat ceva timp să înțeleg și mai ales, să accept ceea ce, în practica capelanilor și nu numai, se numește ,,ministry of presence’’ (slujirea prin prezență). Mi-am dat seama că parte a dificultății de a înțelege și de a aplica acest concept vine și din faptul că, în cea mai mare parte a practicilor pastorale din mediul evanghelic, tocmai pentru că ritualul este repudiat, slujirea presupune verbum.

Trebuie să mărturisesc aici că mi-a luat ceva timp să înțeleg și mai ales, să accept ceea ce, în practica capelanilor și nu numai, se numește ,,ministry of presence’’ (slujirea prin prezență).

Providențial, prima vizită făcută unui pacient a fost în secția de neurochirurgie, unde am ajuns la patul unui bolnav care tocmai fusese adus în salon după o intervenție chirurgicală de îndepărtare a unei tumori craniene. Omul era încă sedat, nu era nimeni altcineva în salon, iar eu am ajuns lângă el și am încercat să-i vorbesc, însă mi-am dat seama că nu există nicio posibilitate de dialog. Am spus o rugăciune, scurtă, simțindu-mă stânjenit și inutil. Instructorul m-a așteptat în birou și cu mult tact, a început să mă descoase. În cele din urmă i-am mărturisit sentimentul inutilității și stânjeneala pe care le resimțesem. El mi-a pus atunci câteva întrebări care m-au ajutat să-mi recalibrez teologia cu privire la ființa și condiția umană, Dumnezeu și identitatea pastorală. Conceptele îmi erau cunoscute, predicasem despre ele, însă nu mi le însușisem la nivel personal. Știam că viața este mai mult decât trupul, că este sacră, că omul, pe lângă neuroni și sistem nervos, are și ,,duh’’, că Dumnezeu este duh și, în consecință, m-a ajutat instructorul să înțeleg, prezența mea în acel salon, lângă semenul aflat în suferință, este un act ,,samaritean’’ sau închinător, vicarial, aducând înaintea lui Dumnezeu ceea ce trupul său nu putea face. A fost și momentul în care am înțeles importanța reflecției teologice veritabile și ce înseamnă ea atât în formarea spirituală personală, cât și în practica pastorală.

Revenind la activitatea din secția de psihiatrie, aș menționa faptul că și terminologia folosită a fost analizată și adaptată pentru a reflecta o atitudine caracterizată de compasiune, preocupare autentică de a asista, de a oferi sprijin. Un exemplu elocvent este chiar și redenumirea secțiilor care tratau pacienții cu ,,boli psihice’’ în ,,Mental Health Units’’.

Rolul capelanului este unul complementar, suplimentând, acolo unde este cazul, tratamentul prin mijloace și metode specifice calificărilor sale.

Aici sunt tratate o mulțime de afecțiuni, de la cele comportamentale, până la dependențe și tulburări de personalitate. Aprecierea complexității afecțiunilor psihice și emoționale este importantă în abordarea pastorală, deoarece adesea, ceea ce debutează ca eveniment existențial poate deveni o afecțiune patologică ce presupune diverse tratamente și terapii.

Foarte important pentru persoana care oferă asistență spirituală este să cunoască și să-și asume rolul distinct pe care îl are în procesul optimizării sănătății. În SUA sunt folosiți termenii capelan, consilier spiritual sau asistent spiritual pentru persoane cu atribuții similare, în sfera religios-spirituală, implicate în procesul medical, însă, sub nicio formă, nu trebuie să-și confunde funcția cu cea a psihiatrului, a psihologului, a terapeutului sau a asistentului social. Chiar dacă are cunoștințe ce din domeniile respective, competențele sunt diferite și se impune respectarea diferențelor atât pentru o exercitare adecvată a competențelor proprii, cât și pentru siguranța și bunăstarea pacientului. Rolul capelanului este unul complementar, suplimentând, acolo unde este cazul, tratamentul prin mijloace și metode specifice calificărilor sale.

Un alt aspect care trebuie menționat este legat de perspectiva istorică asupra bolilor psihice. Încă din Antichitate, a fost presupusă o ,,legătură’’ între afecțiunile medicale și starea spirituală sau ,,domeniul’’ spiritual. Afecțiunile psihice – și datorită manifestărilor antisociale, autopunitive sau extatice – au fost cel mai adesea asociate cu prezența unui spirit rău. Relatările biblice, în mod special cele din Noul Testament, sunt, în general, folosite în formularea ,,teologiei’’ afecțiunilor și aceasta dictează, implicit, abordarea pastorală. Dacă se operează cu o teologie în care orice afecțiune, fie că este o tulburare psihică severă, fie o depresie sezonieră, este cauzată de o credință șovăielnică, un păcat (de obicei ascuns și persistent) sau o activitate demonică (atac, posesie sau demonizare) atunci ,,tratamentul’’ constă în culpabilizare, convertire, exorcizare. Dacă este acceptat faptul că afecțiunile psihice sunt mult mai complexe, că au cauze diferite (existențiale, ereditare, patologice) și că se manifestă cu diferite intensități, atunci și strategia clinică pastorală se nuanțează. Aici se pot pune în valoare competențele capelanului sau consilierului spiritual. Abilitatea reflecției teologice, capacitatea empatică, cunoașterea ritualurilor (semnificații și efecte), ascultarea angajată, slujirea prin prezență sau vicarială sunt câteva din ,,tehnicile’’ și ,,tratamentele’’ pe care le oferă.

Dacă se operează cu o teologie în care orice afecțiune, fie că este o tulburare psihică severă, fie o depresie sezonieră, este cauzată de o credință șovăielnică, un păcat… sau o activitate demonică… atunci ,,tratamentul’’ constă în culpabilizare, convertire, exorcizare.

M. tocmai fusese internată și atunci când i s-a spus că poate vorbi și cu un capelan a cerut ca aceasta să se întâmple cât mai repede. Am întâlnit-o în sala destinată ,,interviurilor’’ și imediat mi-a atras atenția agitația ce-i stăpânea tot corpul. Privirea, în schimb, era pierdută, adesea se fixa într-un punct undeva în spatele meu sau pe un perete lateral. Din formula cu care mi s-a adresat, mi-am dat seama că frecventa o biserică evanghelică și conversația ulterioară a confirmat acest lucru. Avea două întrebări pentru mine: ,,Mai este mântuită?’’ ,,Să comunice păstorului și bisericii pe care o frecventa că este internată?’’ Sunt aproape sigur că, dacă această întrevedere ar fi avut loc la începutul activității mele de capelan, m-aș fi grăbit să-i răspund făcându-i o ,,educație’’ teologică pe temele soteriologiei și ecleziologiei. Din fericire pentru ea, trecuse ceva timp, primisem o îndrumare competentă, învățasem din mai multe greșeli, așa că mi-am dat seama că în fața mea stătea o persoană a cărei viață suferise un cutremur, era copleșită de nesiguranță, de rușine, de vinovăție, avea nevoie de reconfigurarea realității în care acum se privea din afară. Au urmat mai multe conversații, după ce a fost stabilit și un diagnostic medical, conversații în care am avut rolul ,,samariteanului’’, dar și al lui Filip, care, în anumite situații, a trebuit să ajute pacienta să ,,înțeleagă’’ ceea ce citise în multe rânduri, însă cu ,,lentile’’ diferite. Așa cum și mie mi se mai întâmplă încă! Anume să citesc Biblia cu toată „inerția” mea culturală, fără să țin cont de complexitatea vieții și de policromia Scripturilor.

Alte articole din seria „Suferința psihică în context religios

(Image by Gerd Altmann from Pixabay)

[1] https://acpe.edu/docs/default-source/acpe-history/the-biography-of-anton-theophilus-boisen.pdf?sfvrsn=f542507_2 (accesat in 3 feb.2023)

Susține revista Convergențe!
Vrem să lărgim echipa și să tipărim cele mai bune materiale.

Alege moneda

Alege suma

Doneaza prin Revolut

0730020283

Memorează numărul în agenda telefonului tău iar apoi folosește aplicația Revolut pentru a face o donație.
*Menționează "Donație Convergențe"

Plată cu OP

ASOCIAȚIA DECENU.EU

CUI: 37579166

NR. ÎNREG: 15/A/10.03.2017

LEI: RO21INGB0000999906900531

EUR: RO98INGB0000999906931543

SWIFT : INGBROBU

Share:

Leave a reply