Noii nomazi. Opt caracteristici ale audienței electrice de masă

Distribuie:

Cu ani în urmă, W.B. Yeats a scris un poem intitulat „Navigând spre Bizanț” (1928), a cărui ultimă strofă sună astfel:

Astfel, extras naturii, nu-o să mai stau înghesuit
În imediat sub forma unui lucru natural;
Voi fi statuie bătută-n aur smălțuit
De sculptorii elini, reper și semn regal,
Spre-a ține treaz pe Împăratul adormit –
Sau poate voi fi-ncadrat în aura unui buchet floral
Pentru-a cânta doamnelor din Bizanț de sus, de pe colină,
Despre trecut și despre trecere – sau despre ce-o să vină.1

Media electrice afectează în mod profund însăși temelia identității individuale de fiecare dată când ne transformă în audiențe de masă.

Noi, creștinii, am avut întotdeauna o doctrină cu privire la sufletul individual și la mântuirea personală, care au drept condiție necesară un teren2 al identității private și responsabilității individuale. Dar lumea occidentală a cotit-o într-o direcție complet diferită, exclusiv din cauza efectelor noilor media. Identitatea privată individuală nu mai poate fi un lucru de la sine înțeles în lumea cu grad înalt de participare a Internetului și tehnologiilor interactive. În această situație, chiar și ideea de mântuire personală pierde mult din semnificație și interes. Media electrice afectează în mod profund însăși temelia identității individuale de fiecare dată când ne transformă în audiențe de masă. În toată lumea occidentală, baza identității private își pierde cu repeziciune relevanța pentru experiența contemporană.

Noua audiență electrică de masă are opt caracteristici majore pe care aș dori să vi le prezint:

(1) Audiența de masă este invizibilă. Este compusă din inteligențe de facto lipsite de corpuri. Omul obișnuit folosește zilnic media interactive, de la telefon la internet, lăsându-se transformat în biți de informație electrică. Această deztrupare parodiază condiția îngerilor și contribuie la dezorientarea pe care oamenii o resimt în lumea materială.

Gloata electrică trăiește ca și cum ar fi murit deja, prin urmare nihilismul îi vine natural.

(2) Lipsit de corpul fizic, utilizatorul mediilor electrice poate fi simultan în două, douăzeci sau două milioane de locuri – de fapt, oriunde răzbate Internetul. Gloata electrică trăiește ca și cum ar fi murit deja, prin urmare nihilismul îi vine natural. Pentru cei ce urmăresc știrile, moartea ca mod de viață sună foarte familiar. Mediul care împuternicește gloata electrică este totalitatea mediilor electrice prezente care operează prin unde radio, cablu, satelit și așa mai departe. Așadar, există o gloată a radioului, o gloată a televiziunii etc. Toate acestea sunt, într-un fel, dialecte ale audienței de masă.

(3) Gloata electrică, așa cum este ea compusă din noii nomazi care bântuie lumea metafizică, nu poate avea țeluri pe termen lung, direcții ori obiective – aceste lucruri țin de „a deveni”, iar nomadul se preocupă mai cu seamă de „a fi”. A fi nu este un obiectiv sau un scop. Lipsită de un corp fizic exterior, audiența de masă se orientează spre înăuntru. De exemplu, de mai bine de 40 de ani, tinerii refuză în mod sistematic scopurile și obiectivele pe termen lung pe motiv că acestea ar fi irelevante.

Fiecare nouă tehnologie reprezintă o modulație sau alta a umanității noastre.

Această întoarcere către înăuntru apare de asemenea deghizată în narcisism, dar este narcisismul sau egoismul unui om fără sine (self) – diferit de narcisismul care vizează individualismul privat. Scopurile fixate și devenirea țin de existența încarnată; nomadul electrificat este înfășurat în extazurile existenței pure, lipsit de toate legăturile tradiționale cu lumea naturală și cu legea naturală. Cu alte cuvinte, ne împotmolim, dezorientați. Fiecare nouă tehnologie reprezintă o modulație sau alta a umanității noastre.

(4) Oamenii lipsiți de corpuri fizice folosesc imagistica participațională pentru a genera emoția și estetica lui „a fi” – singura realitate rămasă după abandonarea corpului fizic și a lumii fizice. Cu o generație în urmă, publicitarii au început să se preocupe de imagini mai mult decât de produse, trecând de la vânzarea dificilă a lucrurilor la forme participative, precum reclamele de lifestyle. Acestea oferă versiune fanteziste ale vieții și identități de grup pentru toată lumea. Audiența de masă nu se caracterizează prin raționalitate, deși membrii săi individuali pot fi raționali. Online sau on air, lipsit de corpul tău fizic, te îmbraci în trupul corporat, purtând întreaga umanitate ca pe o piele. În aceste condiții, a avea o sensibilitate privată înseamnă a asuma o responsabilitate teribilă.

Audiența de masă nu se caracterizează prin raționalitate, deși membrii săi individuali pot fi raționali.

(5) Calitatea imaginii reglează gradul de participare. O imagine „bună” permite participarea în profunzime a unei mase mari și diverse. Pentru asta, ea trebuie să fie virtualmente goală de conținut. Estetica acestor circumstanțe derivă din manipulările firii (being). Fiecare mediu electric nou aduce cu sine un nou mod de existență în grup, un nou „noi”. Energia hibridă dă cea mai puternică lovitură și este în natura media electrice să se hibridizeze perpetuu. Fiecare mediu nou le integrează pe cele vechi ca pe niște caracteristici, în același timp în care și el se lasă inclus ca o caracteristică a celorlalte medii – proces care va continua până când toate mediile vor fi caracteristici ale celorlalte. Viitorul lor este în caracteristici (Their future is features). Gadgeturi. Narcisism pentru cei lipsiți de propriul sine.

(6) Gloata nomazilor electrificați nu are granițe naturale. Ea depășește toate limitările naturale și fizice. E scutită de legea naturală.

(7) Audiența de masă este un termen folosit pentru a numi masa de ascultători de radio. Nu numerele, ci pur și simplu viteza formează masa. La viteză electrică, nu există mișcare la sau de la, utilizatorul doar se manifestă aici și acolo, având corpul rămas în urma sa. „Acolo” ar putea fi celălalt colț al încăperii sau celălalt colț al lumii – nu e nici o diferență, sunt la fel. Funcționezi în mai mult decât un singur loc o dată. Pe frecvențele radio, ființa ta poate fi în mii și milioane de locuri simultan. Legile fizice nu ți se mai aplică, pentru că ți-ai părăsit corpul fizic. Nu mai există nici un teren pentru ele. Devii informație. Devii o imagine mediatică. Orice persoană care intră online devine astfel de facto un nod al rețelei mondiale. Aceasta nu este o formă neobișnuită. Rețeaua mondială are centrul peste tot și marginea nicăieri.

Rețeaua mondială are centrul peste tot și marginea nicăieri.

O altă parodie se ivește aici: amintiți-vă de noțiunea medievală cu privire la Dumnezeu, Cel care este peste tot, nefiind doar într-un anume loc. Rețeaua mondială se află într-o stare de egalitate completă, egalitatea unor nimeni. Nu există niciun proprietar, nimeni nu stăpânește rețeaua, nimeni nu este răspunzător, nu există birou central, iar fiecare utilizator poate spune cu toată certitudinea: „eu sunt orice om” sau „eu sunt legiune”.

Simpla omniprezență a tuturor în rețeaua mondială are câteva consecințe stranii. Brusc, orice cultură de pe pământ se regăsește în fiecare țară și națiune. Fiecare cultură devine multinațională. Și din aceleași motive, reciproca este valabilă: fiecare națiune devine instant multiculturală, în ciuda tuturor eforturilor de opoziție. Nu toată lumea răspunde favorabil la ideea de a fi invadat de culturi și moravuri străine. Teroriștii islamiști o văd ca pe o formă de poluare toxică a culturii și spiritului lor. În mod evident, terorismul este un subiect de care se preocupă ecologia media. După cum se știe, violența este întotdeauna un factor în stabilirea, susținerea și recuperarea unei identități.

Rețeaua mondială se află într-o stare de egalitate completă, egalitatea unor nimeni.

(8) Ultima caracteristică privește impactul asupra identităților. Noi credem astăzi că fiecare dintre noi este înzestrat cu un suflet personal încă de la concepție și astfel, și cu o conștiință individuală. Individul personal cu un sine personal are o responsabilitate personală pentru acțiunile sale și căută salvarea personală. Alfabetul, literalmente, a pregătit drumul pentru aceste aspecte.

Trăim vremuri ale Noului Testament. Vechiul Testament, de exemplu, i-a numit pe evrei poporul ales: mântuire colectivă. Sfântul Toma ne oferă formula pentru individuație. El observă frecvent că principiul individuației este materia necesitând un corp material. A separa mintea sau sufletul de corp înseamnă a imita moartea. Este acceptat că orice separare dintre corp și minte are ca rezultat moartea. Media electrice perturbă în cel mai profund mod uniunea naturală a minții cu corpul. Ele scot utilizatorul din natură și-l angrenează într-o pantomimă a morții. Această nouă sensibilitate aduce o nouă fascinație a morții, iar viața de apoi pare să fie aici și acum, nu în veșnicie, și încurajează o intensificare a nihilismului și amoralității.

A separa mintea sau sufletul de corp înseamnă a imita moartea.

Nu cumva acest lucru aduce oarecare lumină cu privire la pasiunea culturii noastre pentru eutanasie și avorturi? Cu o generație în urmă, ne-am trezit cu o nouă conștiință corporală: corpul nostru s-a transformat dintr-o dată într-o mașină programabilă cu piese interșanjabile, un fel de formă artistică ce poate fi turnată, modelată și savurată estetic la discreție. Noua realitate, pe care cu toții o acceptăm fără discuție, este aceasta: prin radio, la telefon, pe internet, ești și ai ființa în mai multe locuri simultan. Acestea sunt literalmente experiențe de ieșire din corp care au devenit o rutină a vieții zilnice a fiecăruia dintre noi – iar ele taie craca pe care stă individualismul. Cyberspațiul este sălașul grupului, nu al individului; modalitatea sa naturală [de existență] este stupul.

Media nu sunt aditive, ci transformative. Astăzi, pe măsură ce fiecare mediu penetrează rețeaua mondială, el transformă lumea.

Uitați-vă la ușurința cu care copiii îmbracă personaje în jocurile video sau, cu aceeași ușurință, pe Youtube, în Second Life, MySpace și Facebook, RPG-uri și LARP-uri3. Ei se pot delecta în jocurile de rol pentru că simțurile identității lor sunt foarte fluide şi rarefiateJocurile de rol sunt prima lor natură, nu o natură secundă. Individualismul, care rezultă din separarea intelectuală a cunoscătorului de ceea este cunoscut, este o funcție specifică a alfabetului fonetic. Alfabetul, precum cuvintele, limba și rostirea, funcționează prin emisfera stângă a creierului. Și individualismul este o funcție a emisferei stângi și derivă din alfabetul fonetic. Nici o altă formă de scriere, silabar sau pictogramă, nu are puterea de a fragmenta a alfabetului fonetic. Mesajul său de obiectivitate și detașare a pregătit terenul pentru conștiința privată individuală cu câteva secole înainte ca religia creștină să aibă nevoie de ea.

Acum această bază a fost înlocuită cu una care nu face nimic pentru a încuraja sau susține individualismul. Noi știm că nu poți pur și simplu adăuga un nou mediu la o situație existentă. În natura cauzalității formale, fiecare mediu nou pur și simplu devorează situația existentă și o remodelează de la cap la coadă. Media nu sunt aditive, ci transformative. Astăzi, pe măsură ce fiecare mediu penetrează rețeaua mondială, el transformă lumea. Fiecare mediu nou este o nouă cultură care își caută gazda.

Vă mulțumesc.

Vezi și alte articole pe tema Cu fața lipită de ecrane

*

Textul de mai sus este transcrierea unei comunicări a lui Eric McLuhan din data de 2 septembrie 2010, la Wheaton College, Illinois, SUA. Transcrierea în engleză a fost realizată de prof. Read Schuchardt. © Estate of Eric McLuhan. Material folosit cu permisiune exclusivă pentru Convergențe, prin acordul scris al dnei. Sabina McLuhan.
Traducere de
Silviu Man
.

1 Traducerea versurilor lui Yeats îi aparține lui Petru Dimofte.

2 În original, „round”, în sensul de fundal, context, mediu înconjurător. Ecologia media se folosește adesea de diada Figure – Ground, împrumutată din psihologia gestaltistă, pentru a ilustra jocul de percepţie dintre formele media și conținutul media.

3 LARP (Live Action Role-Playing) e un joc de roluri în viața reală, în care participanții devin personaje integrate într-un context cultural-istoric (cu scopuri și obiective, costume și decor), firul poveștii modificându-se în funcție de propriile lor decizii.

Foto: ©Denis Malciu. Folosită cu permisiune.

Distribuie:
Avatar

Lasa un comentariu